sobota, 27 czerwca 2015

Dieta zamiennikowa - zdrowo jemy i chudniemy!

Po co nam dieta? Chcemy schudnąć, poczuć się lżej i zdrowiej, więc zaczynamy.

Zamieniamy tłuste i niezdrowe produkty żywnościowe na ich zdrowsze i chudsze zamienniki. Po pierwsze najbardziej tuczący jest tłuszcz, więc ograniczamy jego spożycie w kilku bardzo prostych sposobach
  1. Zamiast masłem lub margaryną smarujemy kanapkę serkiem homogenizowanym, tym prostym mykiem 37 kcal zamienimy na 5 kcal. Jeśli zwykle w ciągu dnia zjadamy 5 kanapek, to zaoszczędzimy sobie 160 kilokalorii (aby to spalić, musiałybyśmy wykonać 16 minut ćwiczeń na siłowni lub wykonać 5.120 kroków spacerkiem).
  2. Wyrzucamy z lodówki wszystkie sery topione, które produkowane są z odpadów serów żółtych i tłuszczu. Są tuczące i niezdrowe, a jeden trójkącik serka może nas kosztować nawet 77 kcal. Zamieńmy je na sery prawdziwe, np. feta, który jest o połowę mniej kaloryczny lub serki twarogowe w różnych smakach, które zawierają nawet pięciokrotnie mniej tłuszczu i kalorii.
  3. Wszelkie pasztety mięsne  omijamy w sklepie szerokim łukiem. Sięgamy po pasty rybne, jajeczne i roślinne lub robimy je sami w domu. Przepisy na smaczne, zdrowe i niskokaloryczne pasty podam w kolejnym poście.
  4. Wyrzucamy z diety: kiełbasy, parówki, salami, boczek, hamburgery, wędzonki, wędliny, które oprócz ogromnych ilości tłuszczu zawierają azotany, benzoesany, glutaminiany i bardzo dużo innych związków chemicznych, które nam szkodzą. Czym je zastąpić? Co położyć na kanapkę lub zjeść na obiad jeśli lubimy mięso? Schab lub szynkę w dużym kawałku (2-5 kg) z naturalnymi przyprawami: solą, czosnkiem, majerankiem, pieprzem, papryką pieczemy przez 2 godziny w piekarniku używając rękawa foliowego. Takie mięso możemy podzielić na mniejsze porcje i użyć do obiadów lub pokrojone drobno dodać do sałat, a także pokroić na cienkie plasterki używając do obkładania kanapek. Tak przygotowane w domu mięso jest zdrowe, niskokaloryczne i smaczne, ponieważ dodajemy do niego swoich ulubionych przypraw. Nie zjemy całej szynki w dwa dni, dlatego ja pokrojone w plasterki mięso dzielę na kilka porcji i chowam do zamrażarki.
  5. Nie kupujmy i nie jedzmy kruchych ciasteczek zawierających oleje palmowe. Ciasteczka nie wyglądają na tłuste, są małe, zachęcają do jedzenia przy kawce i długo się przechowują. Niestety oleje palmowe to najtańsze wypełniacze żywności poprawiające smak i konsystencję jednocześnie podnoszą kaloryczność i świetnie zapchają nam żyły cholesterolem, co odczujemy za kilka lat, kiedy będzie już za późno. W Stanach Zjednoczonych, Danii i kilku innych krajach odchodzi się już od tego dodatku. Zjadajmy ciasteczka, w których nie ma oleju palmowego i kokosowego, składniki znajdziemy wypisane na etykietach. Upieczmy w domu babeczki biszkoptowe lub słodkie bułeczki drożdżowe.
  6. Chyba nie muszę nikomu pisać, że zapominamy o tłustych ciastach francuskich, pączkach i innych słodyczach pieczonych w głębokim tłuszczu - fryturze. Polecam zamiast nich ciastka owsiane, kukurydziane, także robione własnoręcznie lub truskawki i wiśnie, które są słodkie, zdrowe, apetyczne i tanie. Poza sezonem kupujemy równie wartościowe owoce mrożone, wsypujemy do miseczki i po dwóch godzinach są gotowe do zjedzenia.
Zatem robimy dzisiaj rachunek sumienia, przeglądamy szafki oraz lodówkę i zabieramy się za listę nowych zakupów, z którą będziemy chodzić do sklepu. Polecam robienie zakupów całotygodniowych, unikniemy w ten sposób kupowania niepotrzebnych zapychaczy. Możemy zamawiać spożywkę w sieciach, które dowiozą nam świeżą żywność do domu. Sprawdź czy te sklepy dostarczają zakupy w Twojej miejscowości: Tesco, Piotr i Paweł, Alma, Frisco, Leclerc, Auchan, A.pl, Dodomku.pl.

W kolejnych postach pokażę Wam, jak proste, smaczne i niskokaloryczne mogą być nasze śniadania, obiady, przekąski i kolacje. Przedstawię przepisy na produkty dostępne w naszych sklepach, które wzięłam pod lupę, sprawdziłam na sobie i mogę je Wam polecić. Natomiast dzięki uprzejmości kilku producentów i dystrybutorów żywności, którzy udostępnili mi swoje wyroby do testowania, poznacie również wyniki moich badań organoleptycznych :)